ماورای تمدن
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 4
بازدید ماه : 529
بازدید کل : 119727
تعداد مطالب : 182
تعداد نظرات : 18
تعداد آنلاین : 1

بازهای رایانه ای
بازی های رایانه ای




ماورای تمدن

در صنعت بازی عناوینی وجود دارند که می توان از آن ها به عنوان بازی های مولف یاد کرد.عناوینی که هر کدام بخشی از صنعت بازی را تشکیل می دهند و به نوعی هویت آن محسوب می شوند.بدون شک Civilization یکی از این بازی هاست.عوامل موفقیت Civilization کم نیست.اما آن چیز که منتقدان و طرفداران این بازی تاکید بیشتری روی آن دارند،گیم پلی شدیدا اعتیادآور بازیست.سبک استراتژیک جذابیت خاصی دارد.این جذابیت زمانی که با اصول آن آشنا باشید،دوچندان می شود.در بازار بازی های استراتژی،سهم استراتژی های همزمان یا همان RTS بیشتر است و استراتژی های نوبتی کمی مهجور مانده اند.دو دلیل می توان برای این کمتر دیده شدن بیان کرد.نخست سخت بودن پروسه ساخت این گونه بازی هاست.چرا که نیازمند خلاقیت بسیار زیاد در خلق سیستم های مدیریتی بازیست که شاید کمتر در حوصله بازیسازان امروز می گنجد.دلیل دوم هم نیاز امروز مخاطبان بازیست.از آن جا که طیف اکثریت بازیباز ها را نوجوانان تشکیل می دهند که بیشتر به دنبال بازی های اکشن و پرهیجان هستند،یافتن مخاطبان باحوصله ای که با تمرکز و دقت فراوان یک بازی را دنبال کنند،نیازمند یک بازاریابی قوی است.در این بین شاید بتوان دلیل سومی را هم ذکر کرد و آن هم وجود غولی به نام Civilization در این سبک است که آن قدر خوب است که بازیسازان ترجیح می دهند با آن رقابت نکنند!Civilization به پشتوانه تاریخچه ای قوی و روند همواره رو به رشد خود نه تنها یکی از عناوین شاخص استراتژیک است،بلکه یکی از بزرگ ترین و پرفروش ترین های صنعت بازی نیز می باشد.بعد از موفقیت آخرین Expansion Pack از نسخه پنجم،Firaxis Games تصمیم به ساخت یک Spin-off از این فرنچایز گرفت.Beyond Earth گام بلند تمدن ها به عصری جدید است؛عصر انسان ها در فضا.

در Civilization V کشوری که زودتر از بقیه به بالاترین درجه تکنولوژی که ارسال شاتل به فضا است برسد،به عنوان کشور پیروز در زمینه علمی شناخته می شود.Beyond Earth ادامه داستان تمدن های بشر پس از کاوش های فضایی است.در ابتدا از بین سه جهان Airy،Lush و Fungal یکی را انتخاب کنید.پس از انتخاب تمدن وارد بازی می شوید.در ابتدا یک شهر در اختیار شما قرار داده می شود.شما باید در قسمت Production اقدام به ساخت بناهای مختلف در شهر خود کنید.هر کدام از بناها اثرات مختلفی در جنبه های گوناگون می گذارد.مثلا با ساخت Clinic سطح سلامتی شهروندان شما ارتقا می یابد یا با ساخت سامانه ضد موشکی،از حملات موشکی دشمنانتان در امان می مانید.هر کدام از موارد سلامتی،میزان قدرت دفاعی،تامین مواد غذایی و چند مورد دیگر همگی پارامترهای مخصوص به خود را دارند که دائما باید این پارامترها را زیر نظر داشته باشید تا دچار کمبود در آن ها نشوید.همچنین باید از مساحت در اختیار گذاشته شده برای شما نهایت استفاده را ببرید و به کمک یونیت های کارگر(که در Beyond Earth روبات های کارگر جایگزین انسان های کارگر شده اند) شروع به ساخت مزارع،کارخانه،معدن و غیره کنید که هرکدام می تواند تاثیرات مثبت یا منفی بر روی پارامترهای ذکر شده داشته باشد.همچنین ساختن جاده ها یکی دیگر از اصلی ترین وظایف کارگرها می باشد که نقش مهمی در جابجایی نیرو ها دارد.

یکی از اصلی ترین ارکان گیم پلی Civilization درخت تکنولوژی بازی می باشد.یک شبکه گسترده که دربرگیرنده فاکتورهایی است که تمدن شما باید در آن پیشرفت کند.در نسخه های قبلی درخت پیشرفت تکنولوژی واقعا فوق العاده بود.سیر تکاملی این درخت از اولین پیشرفت های بشر نظیر اختراع چرخ تا رسیدن به بالاترین قله علمی یعنی فرستادن شاتل به فضا را شامل می شد و در این بین به صورت تمام و کمال و در همه زمینه ها اعم از نظامی،پزشکی،اجتماعی و حتی سرگرمی می توانستید پیشرفت بشر را ببینید.برای بنده یک معما بود که این درخت تکنولوژی در Beyond Earth چگونه خواهد بود.چرا که شروع بازی آینده بشریت است و ترسیم سیر پیشرفت در تمدن های آینده و این که آن ها به کجا خواهند رسید،دشوار است.بر خلاف تصور،درخت تکنولوژی یا بهتر بگویم،شبکه تکنولوژی(چون طراحی آن همانند یک شبکه کاملا متصل به هم است) بسیار جالب توجه طراحی شده است.در ابتدا پیشرفت در زمینه های علمی رایج نظیر فیزیک،شیمی،پژواک شناسی و ژنتیک می باشد که در ادامه به علوم مهندسی،کامپیوتر،نانوتکنولوژی،مکاترونیک و علوم جدیدی نظیر علوم بیگانگان،رفتارشناسی بیگانگان و تکامل مصنوعی می رسد.هر کدام از این علوم خود چند زیر شاخه دارند.مثلا در زمینه ژنتیک چند شاخه نظیر بررسی ژنتیک بیگانگان وجود دارد.پیشرفت در هرکدام از این زمینه ها ساختمان ها،آزمایشگاه ها و یا سیستم های جدیدی را به ارمغان می آورد که باید در بخش Production شهر ها اقدام به ساخت آن ها کنید.پیشرفت در بخش های نظامی و رباتیک تاثیر مستقیمی بر روی نیروهای نظامی شما هم دارد که باعث می شود مجهز به سلاح های پیشرفته تری شوند یا توانایی سامانه های موشکی و ابزارآلات جدید جنگی را به همراه داشته باشد.

صحبت از بیگانگان شد.در سیاره ای که زندگی می کنید،بیگانگان هم در آن جا حضور دارند.اما رفتار آن ها شبیه به آن چه در فیلم ها و یا بازی های دیگر دیده اید،نیست.چرا که بیشتر آن ها موجوداتی بی آزارند و تا زمانی که به آن ها حمله نکنید،کاری به کار شما نخواهند داشت.حتی وارد جنگ شدن با این موجودات اعتراض دیگر کشورها را نیز به همراه دارد.چرا که معتقدند نباید به محیط زیست سیاره آسیب زد!نقش موجودات بیگانه در بازی کم نیست.پیشتر هم اشاره کردم،بخش عظیمی از پیشرفت های تکنولوژی مستقیم و غیر مستقیم به بیگانگان مرتبط است.علاوه بر آن،زیست گاه سیاره یک زیست گاه معمولی نیست.گازهای سمی یکی از اصلی ترین مشکلات شماست که دائما از Health نیروهای شما کم می کند.البته پس از پیشرفت هایی که در زمینه تکنولوژی خواهید داشت،می توانید اقدام به پاکسازی مناطق کنید.

زمانی که یک تمدن را رهبری می کنید،باید به اصول سیاست هم آشنا باشید!در Civilization:Beyond Earth سیاست را می توان به سه قسمت تقسیم کرد.بخش اول دیپلماسی است.شما باید با کشورهای دیگر در ارتباط باشید.این رابطه می تواند خوب باشد که صلح جهانی را به همراه بیاورد یا این که رابطه دشمنی باشد که جز جنگ چیزی به ارمغان نمی آورد.مبادلات اقتصادی نقش کلیدی در پیشرفت سرزمینتان دارد.به لطف اضافه شدن یونیت جدیدی به نام Trade Vessel شما می توانید بین شهرهای خود و حتی شهرهای کشورهای دیگر تبادلات علمی و اقتصادی داشته باشید تا شهرهای شما سریع تر رشد کنند.گزینه های جنگ هم همواره یکی از گزینه های مورد علاقه طرفداران Civilization است!می توانید با یک کشور متحد شده و به کشور دیگر حمله کنید یا دست به تحریم بزنید تا تسلیم شوند.بخش مبارزات در Beyond Earth به شدت تاکتیکی تر شده است و دیگر نمی توان صرفا با تعداد زیاد نیروها یک شهر را تصاحب کرد.علاوه بر آن،اگر با کشوری که متحدان زیادی دارد وارد جنگ شوید،کشورهای متحد نیز با شما اعلان جنگ خواهند کرد.حتی ممکن است کشورهای همسایه از موقعیت در جنگ بودن شما استفاده کنند و تصمیم به کشورگشایی بگیرند.پس تعجب نکنید اگر نیروهایتان در خاک کشور دیگری در حال نبرد باشند و ناگهان پایتختتان توسط کشور همسایه تصرف شود!

بخش دوم سیاست گذاری ها مربوط به مکانیزم Virtues می شود.در Beyond Earth این مکانیزم گسترده تر شده و به چهار بخش Knowledge،Prosperity،Might و Industry تقسیم می شود.پیشرفت در هر کدام از این چهار بخش شما را در زمینه های علمی،اجتماعی،نظامی و صنعتی قوی تر می کند.بخش سوم سیاست گذاری ها انتخاب هایی است که پیش رویتان قرار می گیرد.در طول بازی اختلاف های متعددی در سرزمینتان رخ می دهد که در نهایت دو گزینه پیش رویتان قرار می گیرد و شما باید بسته به صلاح کشور یکی از آن ها را انتخاب کنید.مثلا گروهی از دانشمندان با توجه به پیشرفت هایی که در زمینه ژنتیک به وجود آمده،موفق شده اند ژن بیگانگان را با ژن انسان ها ترکیب کنند.حال عده زیادی با این مسئله مخالفت کرده اند.از طرف دیگر ادامه تحقیقات ممکن است دریچه های جدیدی از علم بگشاید.شما باید انتخاب کنید که آیا تحقیقات ادامه پیدا کند یا خیر.این سیستم در Civilization های قبلی به شکل بسیار کمرنگ تری بود.اما در Beyond Earth بسیار پررنگ است.

"تعادل" رمز موفقیت در Civilization است.شما باید همواره مراقب باشید که چارچوب های پیشرفت کشورتان در همه زمینه ها به صورت یکسان پیش برود.اگر بخواهید بیش از حد بر روی علم تمرکز کنید،از پیشرفت های نظامی عقب خواهید ماند و در مقابل حملات دشمنان بسیار آسیب پذیر خواهید شد.اگر بخواهید تمام وقت خود را صرف جنگیدن با دیگر کشورها کنید،وضعیت کشور بحرانی می شود و تبدیل به یک کشور عقب مانده می شوید.حتی ممکن است شهروندانتان از شهر مهاجرت کنند.در عین حال باید از هر طریقی برای سرعت بخشیدن به پیشرفت های تکنولوژی و اقتصادی استفاده کنید.یکی از این راه ها تبادلات اقتصادی با دیگر کشورهاست.راه دیگر Trade Vessel ها هستند که واقعا کاربردی می باشند.راه سوم و بسیار جالب،استفاده از جاسوس هاست!شما می توانید با ساخت Spy Agency در شهرهایتان،اقدام به تربیت جاسوس کنید و آن ها را به شهرهای مختلف بفرستید تا تکنولوژی،سرمایه و یا منابع آن ها را بدزدند.این اقدام به صورت متقابل نیز می باشد و کشورهای دیگر نیز چنین کاری را می کنند.

ده سال پیش معمولا عناوین نقش آفرینی و استراتژیک از گرافیک بالایی برخوردار نبودند.مخاطبان هم انتظار آن چنانی نداشتند و بیشتر گیم پلی اعتیادآور مدنظر است.اما به لطف پیشرفت های تکنولوژی عناوین استراتژیک نیز از گرافیک قابل قبولی بهره می برند و حتی در بازی هایی نظیر Total war:Shogun II گرافیک بسیار بالایی را شاهد بودیم.در Beyond Earth گرافیک خارق العاده ای نمی بینیم.اما از نظر تکنیکی در سطح بسیار خوب و از نظر بصری بسیار زیباست.اما در زمینه صداگذاری و موسیقی شاید بتوان ایراد هایی بر بازی وارد کرد.افکت های صوتی کمی تکراری و ناکافیست.موسیقی که در نسخه های قبل شاهکار بود(از جمله ظرافت هایی که سازندگان در موسیقی به خرج داده بودند،این بود که هر تمدن موسیقی مخصوص به خودش را داشت.مثلا وقتی تمدن پارس را انتخاب کنید،موسیقی "مرغ سحر ناله سر کن" را خواهید شنید!)در Beyond Earth موسیقی های معمولی تری می شنویم که کمک چندانی هم به القای حس بودن در آینده را نمی دهد.

در اروپا مراکزی وجود دارد که به گیمرها برای ترک اعتیاد Civilization کمک می کنند.حقیقت این است که وقتی پای این بازی می نشینید،دیگر دل کندن از آن واقعا دشوار است!فرمول اعتیادآور Civilization در Beyond Earth نیز به قوت خود باقیست و آن قدر هم نوآوری و چیزهای جدید دارد که بتوان آن را یک بازی جدید به حساب آورد.بعد از پنجاه ساعت بازی کردن،فکر کنم باید خودم را به مراکز ترک Civilization معرفی کنم!

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







جمعه 16 آبان 1393برچسب:, :: 19:50 :: نويسنده : ali